COVID-19 dziewczynka w maseczce idzie do szkoły
Zdrowie

COVID-19 a bezpieczny powrót do szkoły

Po ostatnim, niezwykle trudnym dla nauczycieli, dzieci i rodziców roku szkolnym, wszyscy mamy nadzieję, że we wrześniu uczniowie wrócą do szkoły już w tradycyjnej formie. Uczenie się w grupie, wspólnie z rówieśnikami jest nie tylko przyjemniejsze, ale także skuteczniejsze.

Nikt z nas jeszcze nie wie, jak będzie wyglądał kolejny rok szkolny, choć nowe wytyczne Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Edukacji Narodowej dają nadzieję na przywrócenie nauki w trybie stacjonarnym. Jeśli dzieci wrócą we wrześniu do szkoły, to będzie ona inna od tej, jaką znaliśmy przed pandemią.

Pewne jest, że powrót uczniów do szkół będzie się wiązał z koniecznością stosowania restrykcji i nowych wytycznych sanitarnych, a wszystko to dla zapewnienia dzieciom i nauczycielom bezpieczeństwa. Mimo, że nadal nie zostały opublikowane wytyczne sanitarne na najbliższy rok szkolny, to możemy przypuszczać, że część zaleceń pokryje się z tymi, które obowiązywały przed wakacjami. Jeśli tak będzie, możemy się spodziewać:

  • ograniczonej liczby dzieci w klasie,
  • odpowiedniej odległości pomiędzy stanowiskami dla uczniów – w praktyce może to oznaczać jednego ucznia w jednej ławce,
  • ograniczonej liczby pomocy naukowych, przedmiotów i sprzętów wspierających naukę w klasach wczesnoszkolnych,
  • ograniczonej liczby dzieci na sali gimnastycznej,
  • ograniczonej liczby dzieci na boisku szkolnym,
  • przerw pod nadzorem nauczyciela,
  • ograniczenia aktywności sprzyjających bliskiemu kontaktowi pomiędzy uczniami (jak np. zabawa w berka czy ciuciubabkę),
  • braku wyjść do kina, teatru, na spacery poza teren szkoły,
  • ograniczeń w pracy świetlicy szkolnej,
  • ograniczeń w pracy biblioteki szkolnej,
  • zwiększonej częstotliwości mycia i dezynfekcji rąk.

Nie wiemy jeszcze, jak będzie wyglądała sytuacja z noszeniem maseczek w szkole. Dzieciom może być ciężko wytrzymać kilka godzin z zasłoniętymi ustami i nosem – to może utrudniać koncentrację, a tym samym naukę. Trudno też będzie zachować dystans społeczny wśród pierwszaków, które są nie tylko pełne energii, ale też otwarte na nawiązywanie nowych znajomości.

Przed rodzicami ogromne wyzwanie. W dużej mierze to naszym zadaniem będzie uświadomienie dzieciom, jak ważne są środki ochrony osobistej, higiena czy dystans społeczny. Pamiętajmy, że jesteśmy odpowiedzialni za siebie, za dzieci i nasze wspólne bezpieczeństwo.

  • Dzieci muszą wiedzieć, że nie powinny się dzielić w szkole z koleżanką czy kolegą jedzeniem, napojami czy nawet przyborami szkolnymi. Nie powinny też przynosić do szkoły własnych zabawek ani gier, którymi chciałyby się bawić z rówieśnikami podczas przerw.
  • Dzieci powinny zrezygnować z zabaw, które wiążą się z bezpośrednim kontaktem z inną osobą. Może warto zmodyfikować berka czy zabawę w chowanego tak, aby nadal mogły się w nie bawić.
  • Dzieci chore czy nawet lekko podziębione nie powinny przychodzić do szkoły. Katar, kaszel, gorączka, biegunka czy zwykłe osłabienie są wskazaniem do pozostania w domu. Nawet jeśli wydaje nam się, że nasz pierwszak zmaga się „tylko” z alergią, nie wysyłajmy go do szkoły.
  • Przed każdym posiłkiem i po każdorazowym korzystaniu z toalety uczniowie powinni dokładnie umyć dłonie. Niezwykle istotne jest zaprezentowanie dzieciom, jak prawidłowo myć i dezynfekować ręce.

Początek roku szkolnego w dobie pandemii może być szczególnie trudny i stresujący dla pierwszaków. Dla nich już samo przekroczenie szkolnych murów będzie budziło wiele emocji, a ograniczenia związane z COVID-19 wcale im nie pomogą pokonać obaw towarzyszących tej nowej sytuacji. I tu również wiele będzie zależało od rodziców. Co możemy zrobić, aby wesprzeć naszych pierwszoklasistów przed pójściem do szkoły?

  • Dbajmy o odporność dzieci. Zapewnijmy małym uczniom odpowiednią porcję warzyw i owoców każdego dnia, a także zatroszczmy się o ich aktywność fizyczną. Zdrowe dzieci cieszą się zdecydowanie lepszym samopoczuciem.
  • Zapewnijmy im odpowiednią ilość snu. Wyspane i wypoczęte dzieci łatwiej wstaną do szkoły, chętniej się ubiorą, zjedzą śniadanie, będą lepiej się czuły podczas lekcji.
  • Rozmawiajmy z dziećmi o szkole. Przybliżmy im informacje o miejscu, którego jeszcze nie znają i którego mają prawo się obawiać. Rozwiejmy ich obawy, powróćmy wspomnieniami do swojego dzieciństwa i pierwszych lat w szkole, sprawmy, aby „szkoła” nie była im obca.
  • Pozwólmy wybrać dzieciom pierwszy tornister, pierwszy piórnik, zeszyty i przybory szkolne. Samodzielne kompletowanie wyprawki będzie dobrym wstępem do procesu obłaskawiania ze szkołą.
  • Opowiedzmy dzieciom o zaleceniach sanitarnych, jakich mogą się spodziewać w szkole. Częste mycie czy dezynfekcja rąk nie są zapewne nowością dla dziecka, jednak już dystans społeczny, ograniczenie w kontaktach z rówieśnikami czy samodzielne siedzenie w ławce mogą zaskoczyć pierwszaka.
Katarzyna Hartung Łebek
Kasia Hartung-Łebek
Dyplomowany ratownik medyczny, instruktorka pierwszej pomocy.
Autorka bloga Dziecięce Inspiracje (www.dziecieceinspiracje.pl).
Prywatnie żona, mama 7-letniego Julka.
Pasjonatka podróżowania i rodzinnego odkrywania najpiękniejszych zakątków Polski.

Dodaj komentarz

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close