kreatywne zabawy z dzieckiem
Zabawa

Moje dziecko jest kreatywne i twórcze

Z pewnością najlepszą drogą do rozwoju i twórczości jest zabawa. Dzięki niej dziecko rozwija swoją sferę fizyczną, emocjonalną i społeczną. Poza tym, zabawa jest tym czynnikiem, dzięki któremu dziecko uczy się funkcjonować w grupie. To właśnie na zabawie najmłodsi spędzają najwięcej czasu w ciągu doby, zaspokajając tym samym wiele potrzeb. Warto zatem zaproponować dziecku szeroki wachlarz działań, które pobudzają do aktywności, sprzyjają wzajemnym kontaktom w grupie rówieśniczej, budują dobre relacje z nami, stwarzając tym samym możliwość rozwoju w atmosferze akceptacji i zaufania. Należy pamiętać, aby zabawa była przemyślana, wyzwalała kreatywność, radość i uśmiech dziecka. Zarówno nauczyciele, ale przede wszystkim rodzice, chcemy dla niego jak najlepiej, dlatego też dobierajmy zabawy w taki sposób, aby ukształtować w dzieciach wysoki poziom elastyczności, twórczości i wyobraźni.

Pamiętajmy, że zabawa jest pierwszym i ważnym czynnikiem wspierającym uczenie się, dlatego tak ważne jest, aby była ona przemyślana, a jednocześnie pozostawiała nam, dorosłym, sferę elastyczności. Zabawa ma być dla nich, dlatego nie zapominajmy o tym, aby to przede wszystkim dzieci miały poczucie kierowania nią, wpływania na jej przebieg. Z pewnością niejednokrotnie każdy z nas przekonał się o ogromnej naturalnej kreatywności naszych najmłodszych, dlatego właśnie tak istotne jest, aby usunąć się niejako w cień, pozwalając na twórcze działania dzieci. Warto zadbać o to, aby dzieci stały się reżyserami własnych zabaw, kształtując tym samym istotny czynnik stymulujący zarówno sferę indywidualną, jak i społeczną.
Warto pamiętać, aby dać naszym najmłodszym swobodę w działaniu, dzięki czemu to dzieci będą odczuwały tak zwane poczucie sprawstwa, czując się autorami działań w zabawie.
Najlepszą drogą do rozwoju i twórczości jest zabawa. Dzięki niej dziecko rozwija swoją sferę fizyczną, emocjonalną i społeczną. Poza tym, zabawa jest tym czynnikiem, dzięki któremu dziecko uczy się funkcjonować w grupie.
Warto tutaj zastanowić się, w jaki sposób postępować, aby zabawy były dobrze przemyślane, stymulowały prawidłowy, twórczy rozwój dziecka. Uważam, że istotny jest rozsądny dobór środków wyrazu takich jak: słowo, muzyka, taniec, gest, ruch, malowanie, dotyk, czy dźwięk.
Trzeba także zdecydowanie zadbać o różnorodne, kolorowe i atrakcyjne dla dziecka materiały.
W niniejszym artykule zaproponuję kilka zabaw rozwijających kreatywność, twórczość oraz wrażliwość dziecka. Pragnę skupić się na możliwie szerokim bogactwie środków wyrazu, pokazując zabawy muzyczne i plastyczne.
Proponowane przeze mnie działania, oparte głównie o muzykę klasyczną, to zabawy rozwijające kreatywność dziecka. Przekonacie się, że dzięki nim dzieci szybko zapomną o nudzie, rozwijając się twórczo, zarówno w grupie, jak i indywidualnie.

Propozycje zabaw

1 Rano pięknie się witamy, do zabawy zapraszamy – zabawa w oparciu o utwór Edvarda Griega „Poranek”
Dzieci leżąc na kolorowej chustce, kładą się do snu. Gdy poczują kropelkę wody, powoli wstają. Trzymając kolorową małą chustkę, unoszą dłonie do góry, przeciągając się. Następnie powoli w rytm melodii obracają się w jedną i w drugą stronę. Potem kucają, ponownie unoszą się do góry, trzymając chustki i obracają się w jedną i w drugą stronę. Tę poranną zabawę można wykonać w parach i małych grupach, w których jedno dziecko porusza się, a drugie naśladuje ten ruch.

2 Deszczyk robi kap-kap-kap, my się z nim bawimy tak – relaks przy dźwiękach deszczu Antonina Dvoraka „Humoreska”
Materiały: kolorowe worki
Dzieci siedzą na dywanie, mając przed sobą rozłożone worki w różnych kolorach. Głaszczą je przesuwając dłonie w górę i w dół. Potem zgniatają, robiąc w ten sposób z worka deszczową kroplę, i przekładają go z ręki do ręki. Następnie rozwijają i podrzucają do góry. Przy wykonywaniu ruchów śpiewają rytmicznie: kap-kap-kap. W kolejnej części zabawy powtarzają ruch głaskania worka dłońmi, przesuwając je w górę i w dół. Na koniec dzieci tańczą na siedząco, trzymając worki.
W drugim wariancie zabawy można użyć stóp zamiast dłoni. • I część: głaszczemy deszcz – niebieskie kropelki, przesuwając dłonie do przodu i do tyłu
• II część:: zgniatamy niebieski deszczyk tworząc kroplę
• III część: przekładamy niebieskie krople z ręki do ręki
• IV część: rozwijamy kropelkę podrzucając do góry
• V część (powtórka części I): głaszczemy kropelki przesuwając dłonie w górę i w dół
• VI część: taniec z deszczem na siedząco
Zabawę można przeprowadzić także na stojąco w nieregularnym ustawieniu dzieci lub stojąc/siedząc naprzeciwko siebie.

3 Kolorowe zwierzaki ruraki – rolki w rączce swej trzymamy o zwierzątka zawsze dbamy – Antonio Vivaldi „Wiosna”
Ustawienie: na krzesełkach przy stołach lub w kole na dywanie, na trawie.
Materiały: papierowe rolki, tacki, farby, kolorowanki ze zwierzętami lub plakat (brystol A1).
Dzieci siedzą na krzesełkach. Na każdym stole leżą kartki ze zwierzętami oraz papierowe rolki. Zadaniem jest pokolorowanie zwierzątka przy użyciu rolki. Najpierw dzieci moczą rolkę w farbie, a potem odciskają kolorowe kółka na kartce z obrazkiem zwierzątka.
W kolejnej części zabawy dzieci używają słomek. Moczą je w farbie i malują przesuwając je – rolując po kartce papieru. W następnej części uderzają dłońmi o rolkę i malują dalej.
W kolejnej części uderzają lekko rolką o kartkę.
• I część: maczamy papierową rolkę w farbie robiąc kółeczka (8 razy)
• II część: malujemy rolką robiąc kółeczka na kartce (16 razy)
• III część: wędrująca rolka – maczamy słomkę ruchem „wałeczkowym”, góra-dół (8 razy), to samo robimy na kartce (8 razy)
• II część: podskakująca rolka – na kartce ze zwierzątkiem unosimy lekko słomkę góra-dół (8 razy)
• V część: wałkujemy rolkę w dłoniach.
Zabawę można przeprowadzić także na dywanie tworząc malarską pracę grupową.
Uwaga: Każde dziecko powinno otrzymać obrazek z tym samym zwierzątkiem, ponieważ powtarzają taki sam dźwięk (np. ko-ko, kwa-kwa, ku-ku).

4 Te zwierzątka tak kochamy i do ruchu zapraszamy – zabawy z kolorowymi rurkami (W. A. Mozart „Serenada G-Dur” znana jako „Eine Kleine Nacht Musik”)
Ustawienie: w kole na siedząco, jeden za drugim na stojąco.
Materiały: boom-rurki, kolorowe patyczki.
Dzieci siedząc w kole na dywanie, turlają boom-rurki po dywanie, potem podnoszą je i toczą w dłoniach.
W dalszej części unoszą je w górę i w dół. Na końcu przesuwają rurki przed sobą.
• I część: turlamy rurkę po dywanie (16 razy)
• II część: turlamy rurkę w dłoniach (16 razy)
• III część: unosimy rurkę do góry i na dół (16 razy)
• IV część: Przesuwamy rurkę przed sobą do przodu i do tyłu

5 Kolor tu, kolor tam, kolor trzymasz ty i ja – zabawa z kolorowymi patyczkami (J. Strauss „Marsz Radetzk’ego”)
Ustawienie: w „rozsypce” (dzieci stoją nieregularnie).
Materiały: kolorowe patyczki.
Dzieci maszerują swobodnie słuchając muzyki, trzymając w dłoniach patyczki (starze dzieci mogą się nimi wymieniać). Gdy muzyka cichnie natychmiast zatrzymują się.
W kolejnej części uderzają patyczkiem o podłogę. Następnie turlają patyczek po podłodze. W końcowej części przekładają patyczek z ręki do ręki.
• wstęp: stoimy
• I część: idziemy w „rozsypce„ mówiąc: pa
• II część: kucamy i uderzamy patyczkiem o podłogę
• III część: turlamy patyczek po podłodze
• IV część: przekładamy patyczek z ręki do ręki
Po każdej z części jest przerwa.
Ta zabawa rozwija poczucie rytmu oraz ruchy naprzemienne. Podczas zabawy można zaproponować inne słowa, na przykład: pa, ta, ma, na.

6 My maluchy dobrze znamy jak się bawić kubeczkami (J. S. Bach „ III koncert Brandenburski”)
Ustawienie: w kole, naprzeciwko siebie.
Materiały: plastikowe kubeczki
Dzieci siedzą lub stoją w kole.
• uderzają o kubeczek: pac-pac-pac,
• przesuwają kubeczek do przodu i do tyłu: stuk-stuk-stuk,
• podają sobie kubeczek: bam-bam-bam,
• mieszają w kubeczku: plum-lum-plum,
• maszerują z kubeczkiem: do-do-do,
• piją z kubeczka: lu-lu-lu,
• uderzają o kubeczek: puk-puk-puk.
Nauczyciel może zaproponować inne czynności. Przy każdej z nich wydajemy inne dźwięki.

7 Nasze buźki tak wspaniałe no i zawsze doskonałe – talerzykowe zabawy ze słomką (J. Pachelbell „Kanon D-dur”)
Materiały: słomki, jednorazowe talerzyki, kolorowe kółeczka
Ustawienie: w „rozsypce” lub siedząc naprzeciwko siebie
Dzieci siedząc na krzesłach starają się przełożyć kolorowe kółeczko na talerzyk przy użyciu słomki.

8 Balonik w górę – balonik w dół (Muzolaki Muzykalne Dzieciaki „Balonowa radość”, słowa A. Kopacz, muzyka A. Kopacz, P. Belak)
Ustawienie: w kole na siedząco, na stojąco.
Materiały: chusta animacyjna, balony
Dzieci siedzą na chuście podrzucając balon. Następnie głaszczą go, masują (noga, ręka, brzuch). Potem wstają i podrzucają chustę wraz z balonami.

 

Mam nadzieję, że powyższe propozycje zabaw pozwolą najmłodszym rozwinąć kreatywność, twórczość oraz elastyczność, pobudzą do uśmiechu, staną się źródłem zadowolenia każdego dziecka i całej grupy.

 

mgr Natalia Martenka
Nauczyciel Wychowania Przedszkolnego, logopeda, muzyk. Trener I stopnia Metoda Sensoplastyki. Autor artykułów dla nauczycieli: „Stawiamy pierwsze matematyczne kroki” (Inspiracje Nauczanki nr 2/ 2016), „Znajdź ukrytą cyfrę” (Inspiracje Nauczanki nr 1(5)/2017), „Podróż do jesiennej krainy dźwięków” (Przedszkolne ABC nr 8/2016). Jako kreatywny nauczyciel prowadzi stronę na Facebook’u Pedagogika Różnorodności.

Dodaj komentarz

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close