Edukacja

Ćwiczenia rozwojowe z okazji Międzynarodowego Dnia Kropki

Dnia 15 września obchodzimy International Dot Day, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Jest to międzynarodowe święto odwagi i kreatywność. Szkoły na całym świecie organizują w tym dniu wiele działań, które pomagają uczniom odkryć własną odwagę i poznać ich mocne strony.

 

Dlaczego warto obchodzić Międzynarodowy Dzień Kropki?

 

Amerykański pisarz i ilustrator książek dla dzieci, Peter H. Reynolds, w 2003 roku wydał książkę dla dzieci pod tytułem The Dot, czyli Kropka. Jej bohaterką jest dziewczynka imieniem Vashti, która dzięki malutkiej kropce i  nauczycielce plastyki uwierzyła w swoje możliwości. Książka. Kropka to opowieść pokazująca również jak ważna jest osobowość nauczycielki. To jej empatia i troska budzą odwagę wątpiącej w swoje umiejętności Vashti. Dzięki sprzyjającej przestrzeni dziewczynka może przestać się bać i odkryć swój potencjał.

I tak każdego roku w Międzynarodowy Dzień Kropki, z pomocą otwartych, empatycznych ludzi, takich jak ty inspiracja w szkole tym świętem trwa. Dzieci na całej kuli ziemskiej potrzebują odkryć swoją moc i swój potencjał kreatywności we wszystkim, co robią w duchu odwagi. A z takimi nauczycielami jak ty jest im zdecydowanie łatwiej, ponieważ dając im przestrzeń na zmianę sytuacji, mogą nabrać odwagi w wielu różnych nie tylko twórczych działaniach.

Z tego, powodu zapraszam dzieci do ćwiczeń rozwojowych, które pozwalają im odkryć swoje mocne strony i zobaczyć odwagę w sobie.

 

Dokończ zdanie;

Ostatnio odważyłem się…

 

Worek umiejętności

Do tego ćwiczenia rozwojowego będziesz potrzebować kartki papieru i  opakowania kredek.

Na kartce papieru narysuj duży worek, a w nim pięć umiejętności, które posiadasz. Odpowiedź sobie na pytania:

„Jakie umiejętności posiadasz?”

„Kiedy korzystasz z tych umiejętności?”

„Kiedy ostatnio z nich skorzystałeś(-aś)?”

„Kiedy zauważają je inni?”

„Jak jeszcze możesz je wykorzystać?”

 

To potrafię

Do tego ćwiczenia rozwojowego będziesz potrzebować trzy kartki papieru i opakowania kredki.

Zamknij oczy, weź głęboki oddech nosem i wypuść powoli powietrze ustami. Rozluźnij się. Kiedy jesteś odprężony(-na) i rozluźniony(-na), pomyśl o rzeczach, które potrafisz robić najlepiej. Co ci przychodzi do głowy? Narysuj trzy rzeczy, które potrafisz robić najlepiej i wiesz, że nikt ci tego nie odbierze. Odpowiedz sobie na pytania:

„Co to jest?”

„Jak się tego nauczyłaś(-eś)?”

„Kto jeszcze to zauważa?”

 

Kropka twojego sukcesu

Do tego ćwiczenia rozwojowego będziesz potrzebować dużej kartki papieru i opakowania kredek.

Usiądź w miejscu, w którym czujesz się swobodnie i bezpiecznie. Zamknij na moment oczy i skup się na swoim oddechu; weź głęboki wdech nosem i wypuść powoli powietrze ustami. Powtórz to ćwiczenie jeszcze 5 razy. Następnie otwórz oczy, przeciągnij się i sięgnij po kredki i kartkę papieru. Na początek narysuj na niej dużą ramkę, następnie pomyśl o czymś, czego nauczyłaś(-eś) się całkiem niedawno, mimo że początki były dla ciebie trudne. Może wymagały od ciebie większego zaangażowania, wysiłku, aby się tego dobrze nauczyć? Mimo że odczuwałaś(-eś) dużo lęku, nie poddawałaś(-eś) się, tylko próbowałaś(-eś) aż do skutku. Narysuj w ramce coś, co ty uważasz za swój sukces. Odpowiedz sobie na pytania:

„Co to jest?”,

„Jak się z tym teraz czujesz?”,

„Co takiego się wydarzyło, że odważyłaś(-eś) się to zrobić?”,

„Jak dzięki temu twoje życie zmieniło się na lepsze?”,

„Kto to zauważył?”,

„Komu chcesz o tym opowiedzieć?”.

 

Kropka sukcesu

Do tego ćwiczenia rozwojowego będziesz potrzebować szablon w kształcie kropki, kredki.

Usiądź wygodnie na dywanie lub w innym miejscu do tego wyznaczonym. Zamknij na moment oczy i skup się na swoim oddechu. Pomyśl o różnych czynnościach, które umiesz wykonać sam każdego dnia. Teraz otwórz oczy i w kropce narysuj, co potrafisz robić i jesteś z tego dumna(-y) czy też zadowolony(-a), mimo że na początku, wymagało to pewnego zaangażowania i wysiłku z twojej strony, aby się tego nauczyć. Narysuj tak, jak potrafisz coś, co przychodzi ci teraz do głowy?

Kiedy skończyłaś(-eś), usiądź ze swoją pracą na dywanie. Następnie zaprezentuj swoją pracę innym; Jaka to jest umiejętność? Jak to zrobiłaś(-eś)? Co się zmieniło dzięki temu w twoim życiu? Czego pozytywnego dowiedziałaś(-eś) się dzięki temu o sobie?  Gdzie powiesisz swoją kropkę?

 

Mój sukces

Do tego ćwiczenia rozwojowego będziesz potrzebować kartki papieru i opakowania kredek.

Pomyśl o sytuacji, w której odniosłaś(-eś) mały czy duży sukces dzięki swojemu wysiłkowi i zaangażowaniu. Narysuj na kartce kropkę. Niech ona będzie symbolem tego, że warto pamiętać, iż każdy z nas może rozwinąć swój potencjał lub się czegoś nauczyć, traktując to jako dobrą zabawę. Za pomocą odpowiednich kroków, które krok po kroku doprowadzą ciebie do sukcesu, dzięki  uporowi, wytrwałości, zaangażowaniu i wsparciu innych osób. Czym dla ciebie jest twój sukces? Co nazywasz swoim sukcesem? Niech ta kropka, będzie taką kropką nad „i”, o której możesz zawsze pamiętać, kiedy zwątpisz, że nie dasz rady! Podziękuj sobie za staranie, wytrwałość, eksperymentowanie, zaangażowanie, wysiłek i uśmiechnij się do siebie. Kiedy możesz o niej szczególnie pamiętać?

 

Rozwiązanie problemu

Do tego ćwiczenia rozwojowego będziesz potrzebować kartki papieru i  opakowania kredek.

Pomyśl o problemie, który był dla ciebie trudny i który sam skutecznie rozwiązałeś(-aś).

Narysuj rozwiązanie tego problemu.

Odpowiedź sobie na pytania:

„Jakie skuteczne rozwiązanie znalazłeś(-aś)?”

„Jak znalazłeś(-aś) to rozwiązanie?”

„Ile razy próbowałeś(-aś) znaleźć rozwiązanie?”

„Czym każda kolejna próba różniła się od poprzedniej?”

„Jak się czujesz teraz, gdy rozwiązałeś(-aś) problem?”

„Co na lepsze zmieniło się w twoim życiu dzięki rozwiązaniu problemu?”

 

Obraz grupowy

Do tego ćwiczenia rozwojowego będziesz potrzebować różnej wielkości kolorowe, papierowe kropki rozłożone na środku pomieszczenia, duży arkusz białego papieru oraz chętne dzieci do wykonania tego ćwiczenia razem z tobą.

Stań z innymi dziećmi w kole. Zastanów się przez moment i wybierz kropkę, która najbardziej kojarzy się tobie z pokonaniem jakiejś trudności, odważnym poradzeniem sobie w nowej sytuacji. Następnie zabierz ją do rąk, usiądź i poczekaj aż wszyscy uczestnicy dokonają wyboru.

Teraz usiądź w kole przed arkuszem papieru. Eksperymentuj ze swoją kolorową kropką, spróbuj znaleźć dla niej odpowiednie, właściwe, twoim zdaniem miejsce. Popatrz jak robią to inni, spróbuj się porozumieć tak, aby każdy znalazł właściwe dla siebie-swojej kropki-miejsce na kartce. Następnie wstań i popatrz z pewnej odległości na powstałą pracę. Z czym ci się kojarzy ta praca? W jaki sposób znalazłaś(-eś) pasujące tobie miejsce dla swojej kropki? Jakie do zadanie było dla ciebie? Z jakiego powodu? Co teraz czujesz jak patrzysz na efekt swojej pracy? Jaki macie wspólny pomysł na nazwanie tego dzieła? Jak się z tym teraz czujesz?

 

Ewa Baranowska Jojko
Ewa Baranowska-Jojko
Absolwentka studiów pedagogicznych i podyplomowych oraz kursów kwalifikacyjnych ze sztuki i arteterapii. Coach. Autorka publikacji i książek dla dzieci, m.in. Arteterapia dla dzieci. Propozycje ćwiczeń plastycznych i pomysły na dialogi z najmłodszymi czy też Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii. Jest pomysłodawczynią i współautorką książki dla dzieci Rozwojowe wzgórze. Program rozwoju osobistego dla dzieci z elementami arteterapii, wydanej przez polskie wydawnictwo edukacyjne Harmonia.
https://www.facebook.com/Rozwojowakreska

Dodaj komentarz

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close