zdrowa śniadaniówka
Żywienie

Zdrowa śniadaniówka

Dziecko potrzebuje pożywnego śniadania, które będzie źródłem energii, dostarczy witamin i minerałów. Znaczenie mają oczywiście nie tylko mikro- i makroelementy, ale też osobiste preferencje dziecka. Menu powinno być zróżnicowane, kolorowe, zachęcać do konsumpcji. W przypadku dzieci rewelacyjnie sprawdzają się owoce, warzywa, świeże soki, musy. Można zrobić samodzielnie różne przekąski lub kupić gotowe, w tym bezglutenowe i bezlaktozowe. Pamiętać trzeba też o nawodnieniu młodego organizmu, czyli o dobrej jakości wodzie. Przy pakowaniu śniadaniówki należy mieć na uwadze zarówno walory zdrowotne, jak i preferencje smakowe dziecka.

Dlaczego drugie śniadanie jest tak ważne dla dziecka?

Nie bez powodu mówi się, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Jeśli będzie pożywne, dostarczy dziecku energii i zapewni uczucie sytości na długi czas. Zniknie potrzeba podjadania niezdrowych przekąsek między posiłkami. Nie będzie też trzeba martwić się wilczymi atakami głodu i rzucaniem się na wysoko przetworzone słodycze. Do zużywania składników odżywczych i energii przyczynia się wysiłek nie tylko fizyczny, ale też umysłowy. Po paru godzinach nauki i ruchu dziecko potrzebuje kolejnego zastrzyku energii, której dostarczy mu właśnie drugie śniadanie zjedzone w szkole. Jeśli go zabraknie, zmniejszy się wydajność psychofizyczna. Głód jest najgorszym doradcą i sprawia dyskomfort, trudno się skupić i uczyć. Głodne dzieci stają się zmęczone, mogą być apatyczne lub nawet rozdrażnione. Jeśli dziecko ma przynosić dobre oceny, to nie może być rozkojarzone, dlatego właściwie skomponowane drugie śniadanie to podstawa.

Znaczenie ma też regularność spożywanych posiłków, bo zbyt długie przerwy między nimi sprzyjają kompulsywnemu jedzeniu i problemom z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Drugie śniadanie być pełnowartościowe, dawanie dziecku pączka ze sklepu i kolorowego napoju słodzonego rafinowanym cukrem nie jest najlepszym pomysłem. Trzeba zadbać o różnorodność posiłków, zdrowe przekąski, znaczenie mają pomysłowe i nawet ładna śniadaniówka. Warto pozwolić dziecku uczestniczyć w wyborze szkolnego menu. Można też wspólnie przygotować posiłek do szkoły, co będzie dobrym nawykiem. Nawet najbardziej obfite śniadanie zjedzone w domu nie zaspokoi zapotrzebowania kalorycznego. Żołądek dziecka ma ograniczoną pojemność, nie można objadać się, bo jest to prosta droga do niestrawności, a spożyty pokarm nie będzie mógł się dobrze przyswoić.

Smaczne i zdrowie drugie śniadanie do szkoły

Niektóre dzieci są niejadkami, przez co rodzicom trudno je przekonać do zjadania przygotowanych pokarmów. Jeśli dziecko jest przekarmiane, nie odmawia mu się słodyczy, to staje się wybredne, wymagające. Niestety wynika to z niezdrowych nawyków żywieniowych, które są kształtowane od najmłodszych lat i determinowane przez otoczenie. Od rodzica zależy to, jak będzie odżywiać się jego dziecko. Najlepiej będzie oczywiście samodzielnie przygotowywać posiłki i tworzyć je zgodnie z piramidą żywienia. Odżywione dziecko będzie miało dobre samopoczucie i zdrowie, energię i chęć do nauki, aktywności fizycznej. Zanim jednak przejdzie się do jedzenia, trzeba pamiętać o nawodnieniu organizmu. Przyjmuje się, że na kilogram masy ciała przypadka średnio około 50 ml płynów. Jedną trzecią dobowego zapotrzebowania na płyny pokrywa spożywane jedzenie. Do szkoły wystarczająca będzie mała butelka wody czy soku warzywno—owocowego. Można nawet dawać dziecku wraz ze śniadaniówką termos z herbatą lub lekkim naparem ziołowym, aby mógł wypić coś ciepłego w szkole. Ma to szczególne znaczenie w okresie jesienno-zimowym.

Drugie śniadanie zawsze powinno być dobrze zbilansowanym posiłkiem, a nie tylko przekąską. Nie może zabraknąć w nich węglowodanów będących źródłem energii oraz białek i tłuszczów zapewniających uczucie sytości. Przy tworzeniu jadłospisu do szkoły należy kierować się tym, aby sięgać po jak najmniej przetworzone produkty. Godne polecenia będą produkty z pełnego ziarna, czyli źródło błonnika i stopniowo uwalnianej energii. Dziecko jest w szkole aktywne zarówno fizycznie, jak i umysłowo, więc potrzebuje zdrowych cukrów. Domowe batoniki i owoce sprawdzą się idealnie. Z kolei zdrowe tłuszcze wspierają prawidłową pracę mózgu, co ułatwia uczenie się i zapamiętywanie, wzmaga koncentracje. Wspaniale sprawdzą się orzechy, oliwa z oliwek, ryby, masło, przetwory mleczne. Pamiętać trzeba o warzywach i owocach, które można pokroić na mniejsze kawałki, podać w formie sałatek czy past. Z warzyw powstają pyszne chipsy czy placki. Świetnie sprawdzają się owoce suszone lub liofilizowane. Dziecko wie najlepiej, ile potrzebuje jedzenia, dlatego trzeba je pytać, czy było najedzone w szkole lub czuło niedosyt. Zaleca się zapakować pełnowartościowy posiłek i przekąskę na wszelki wypadek, gdy dziecko zgłodnieje. Po zajęciach z wychowania fizycznego wspaniale sprawdzają się koktajle, które szybko się je i trawi, dostarczają mnóstwo energii w skoncentrowanej formie.

Pomysły na odżywcze śniadania dla ucznia

Wiele rodziców pakuje do śniadaniówki dziecka kanapki, ale możliwości jest zdecydowanie więcej. Oczywiście pieczywo pełnoziarniste, masło, dobrej jakości szynka, pomidor, sałata i ogórek to dobre połączenie, ale dziecko potrzebuje zróżnicowanego jadłospisu. Zmieniać można oczywiście chleb, pasty, smarowidła i dodatki. Do pieczywa świetnie pasuje tofu, tempeh, roślinne pasty i pasztety, masło orzechowe. Hummus z domowej roboty krakersami lub warzywami pokrojonymi w słupki będzie świetną opcją na śniadanie. Chleb można zastąpić tortillą czy naleśnikiem. Mogą one być wykonane z mąki gryczanej, ryżowej czy migdałowej. Kolejną propozycją będą kotleciki z piekarnika z warzywami. Można je przygotować z ugotowanych warzyw. Dzieciom z pewnością zasmakują kotleciki buraczano-jaglane lub z ziemniaków i tofu. Kolejną propozycją będą placuszki z warzywami lub owocami. Nie trzeba ich wcale smażyć, wybornie smakują upieczone w piekarniku. Pieczone warzywa również będą świetną opcją. Wystarczy pokroić batata, marchew, buraka, ziemniaka czy nawet kalafiora, przyprawić i upiec. Bardzo pożywne i smaczne są pieczone chlebki zbożowe, można je zrobić z komosy ryżowej czy nawet bananów.

Na drugie śniadanie rewelacyjnie sprawdzi się ciasto, ale oczywiście w zdrowym wydaniu. Można je zrobić bez dodatku cukru, wystarczy dodać owoców lub ewentualnie miód, aby uzyskać preferowaną słodkość. Mąka gryczana świetnie nadaje się do wypieku ciasta, do tego można dodać śliwki, jabłka, borówki czy truskawki – rodzajów owoców do wyboru jest naprawdę wiele. Miłośnikom słodkich śniadań polecić można ciasteczka owsiankowe z bakaliami. Dzieci uwielbiają podgryzać orzechy, owoce i warzywa, idealnie nadają się też jako przekąski. Bakalie zawsze są świetnym wyborem. Dzieci będą zachwycone muffinami z warzywami. Można je przygotować z jajek, cukinii, szpinaku, papryki, szczypiorku, oliwy z oliwek, sera feta i przypraw do smaku. Smakować będą oczywiście kuleczki z orzechów i owoców. Można je zrobić z orzechów laskowych, siemienia lnianego, rodzynek, bananów, oleju kokosowego i miodu. Inną propozycją są kuleczki z bananów, migdałów, oliwy z oliwek i żurawiny suszonej.

Śniadaniówka pełna smakołyków – co do niej włożyć?

Dzieci uwielbiają kolorowe posiłki, które zachęcają swoim wyglądem do zjedzenia. Warto wobec tego postawić na ciekawe przekąski takie jak np. spring rollsy z rybą i warzywami. Można je wykonać z papieru ryżowego, serka kanapkowego, sałaty, marchewki, łososia wędzonego i pestek słonecznika. Tortilla z kawałkami kurczaka również będzie świetną opcją. Kulki mocy mogą być nie tylko w wersji na słodko, ale też wytrawnej. Do ich przygotowania można użyć kaszy, mięsa mielonego, cebuli, natki pietruszki i ugotowanych warzyw. Sam szpinak nie zachęca do zjedzenia, a jest bardzo zdrowy, dlatego można przemycić go w śniadaniu, robiąc z niego placuszki. Do ich powstania wystarczy świeży szpinak, jajko, mąka pełnoziarnista, masło, jogurt naturalny, sól i pieprz. Niecodzienną przekąska będzie chrupiąca ciecierzyca, która może zastąpić chipsy i słone orzeszki. Wystarczy przyprawić ją papryką proszkowaną i solą, dodać oliwy z oliwek, po czym upiec w piekarniku. Wspaniale sprawdzą się w postaci przekąsek musy owocowe, chipsy z jarmużu, smoothie. Można też przygotować mini pizze, makaronową sałatkę z fasolką i kurczakiem, kaszę jaglaną z cynamonem i jabłkiem, batoniki muesli.

Dodaj komentarz

Wczytywanie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close