probiotyki na odporność i stres u dziecka
Zdrowie

Probiotyki na odporność i stres u dziecka

Lato to wspaniała pora roku ze względu na piękną pogodę, możliwość spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu, brak obowiązków szkolnych. Wakacje jednak szybko przemijają i znowu rozpoczyna się nowy rok szkolny, a wraz z nim i nadejściem chłodniejszych dni, pojawiają się też infekcje i dodatkowe stresory. Jesienią małe dzieci są podatne na przeziębienia, katar, kichanie i ból gardła to częste objawy. Układ odpornościowy dziecka cały czas się rozwija, warto go wspomagać na różne sposoby – dobrze zbilansowaną dietą, aktywnością fizyczną, probiotykami. O wzmocnienie systemu immunologicznego powinno się zadbać już przed zimą, aby był w stanie poradzić sobie z chorobotwórczymi drobnoustrojami.


Co wpływa na odporność organizmu dziecka i jak ją wzmocnić?

Układ immunologiczny stroi na straży zdrowia, musi być w pełni sprawny do tego, aby poradzić sobie z patogenami w postaci bakterii, wirusów czy grzybów. Dziecko nie rodzi się z w pełni wykształconą odpornością, kształtuje się ona w ciągu następnych kilkunastu lat, stąd też większa podatność na infekcje. Warto zadbać o to, aby wzmocnić naturalną barierę obronną organizmu dziecka, co zmniejszy częstotliwość zachorowań, przyspieszy powrót do zdrowia i złagodzi przebieg choroby. Na odporność organizmu wpływa wiele czynników: dieta, temperatura i wilgotność powietrza, aktywność fizyczna, przyjmowanie leków, ilość snu, czynniki stresogenne. W organizmie dziecka zachodzą liczne procesy, jest to czas dynamicznego rozwoju, wszystko jeszcze się dopiero kształtuje. Wymaga to zadbania o dobrze zbilansowaną dietę, która dostarczy wszystkich niezbędnych mikro- i makro elementów. Do sprawnego funkcjonowania systemu immunologicznego niezbędna jest podaż witamin, minerałów, kwasów tłuszczowych, antyoksydantów. Pokarmy powinny być jak najmniej przetworzone, bogate w wartości odżywcze. Kluczowe dla układu odpornościowego są witaminy A, E, C, D i z grupy B. W codziennym menu dziecka nie może zabraknąć świeżych warzyw i owoców, ryb i innych produktów zawierających kwasy omega-3. Poprawiają one odpowiedź immunologiczną, zwiększają siły obronne organizmu przed chorobotwórczymi drobnoustrojami, działają przeciwzapalnie.

W przypadku dzieci bardzo ważne jest to, aby zapobiegać wychłodzeniu i przegrzewaniu organizmu, co obniża odporność. Małe dzieci nie są jeszcze w stanie sprawnie przystosowywać się do wahań temperatur. Kolejną kwestią będzie to, aby nawilżać powietrze w domu, szczególnie w okresie grzewczym, bo zbyt suche przyczynia się do wysuszania błon śluzowych, co ułatwia przenikanie chorobotwórczych drobnoustrojów do organizmu. Nawodnienie organizmu także ma znaczenie, przyspiesza powrót do zdrowia, gdy dojdzie już do zakażenia. Dzieci powinny jak najwięcej przebywać na świeżym powietrzu, być aktywne fizycznie. Dotlenia to i hartuje organizm, czyli wzmacnia układ odpornościowy. Jeśli nie ma takiej konieczności, to zaleca się unikać antybiotykoterapii i w pierwszej kolejności warto spróbować domowych metod leczenia przeziębienia czy grypy. Antybiotyki osłabiają układ odpornościowy, mają negatywny wpływ na mikroflorę jelitową. Niszczą bakterie nie tylko złe, ale też te dobre. W trakcie i po antybiotykoterapii niezbędne jest podawanie dziecku probiotyków i prebiotyków. Pomoże to odbudować prawidłową mikrobiotę i wspomoże układ immunologiczny. Probiotyki przeciwdziałają wnikaniu patogenów przez przewód pokarmowy, są w stanie zneutralizować antygeny znajdujące się w obrębie jelit. Na układ odpornościowy najskuteczniej działa szczepy bakterii z rodziny Lactobacillus i Bifidobacetrium. Warto jednak sięgać po preparaty wieloszczepowe, nie brakuje też specjalnych probiotyków przeznaczonych dla dzieci.

Probiotyki wzmocnią odporność organizmu?

Stan jelit jest mocno powiązany ze sprawnością układu immunologicznego. Chcąc wzmocnić odporność organizmu, powinno się zadbać o stworzenie organizmowi bakterii probiotycznych. Można to zrobić całkowicie naturalnie za pomocą dobre zbilansowanej diety. Odżywcze pokarmy to jedno, ale trzeba też pamiętać o unikaniu czynników stresowych, które również mają negatywny wpływ na jelita i system immunologiczny. Warto wiedzieć, że układ pokarmowy, w tym jelita, jest zasiedlany przez tysiące rozmaitych gatunków drobnoustrojów. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Problem pojawia się w momencie, gdy chorobotwórcze patogeny zaczynają dominować nad pożytecznymi bakteriami. Prowadzi to do wielu patologii i osłabia system immunologiczny. Zachwianie równowagi mikroflory jelitowej to prosta droga do rozwoju choroby. Układ pokarmowy jest ściśle powiązany z układem odpornościowym, mikrobiota odpowiada za trawienie, pełni też funkcję obronna przeciwko patogenom wnikającym do organizmu z zewnątrz. Kluczowe będzie to, aby znajdowało się w nim jak najwięcej bakterii probiotycznych, co przełoży się na równowagę mikrobiologiczną. Stymulują one układ odpornościowy i pobudzają odpowiedź immunologiczną organizmu.

Korzystne działanie probiotyków na układ odpornościowy zostało już wielokrotnie potwierdzone badaniami naukowymi. Istotne będzie to, aby przeciwdziałać dysbiozie jelitowej, dbać o równowagę mikrobiologiczną. Probiotyki wzmacniają układ odpornościowy i pokarmowy, przeciwdziałają zaparciom i biegunkom, zwiększają przyswajalność składników odżywczych ze spożywanego pokarmu. Probiotyki działają poprzez pobudzanie naturalnych mechanizmów odpornościowych. Organizm zaczyna produkować więcej komórek odpowiadających za pożeranie patogenów, które przedostaną się do jego wnętrza. Aktywują też komórki cytotoksyczny, które eliminują komórki zakażone i nowotworowe. Probiotyki modulują aktywność cytokin prozapalnych, które są niezbędne do uruchomienia reakcji odpornościowych. Stymulująco na obwodowy układ odpornościowy działają przede wszystkim następujące szczepy bakterii: L. bulgaricus, L. caseiB. longum, B. bifidum szczep Bb12, L. acidophilus szczep La1, B. lactis szczep HN0019, L. rhamnosus HN001. W skrócie bakterie kwasu mlekowego zawarte w probiotykach poprawiają jakość mikroflory jelitowej, wzmacniają układ immunologiczny, działają przeciwalergicznie.

Probiotyki a stres – czy pomogą ukoić układ nerwowy?

Probiotyki są skuteczną bronią w walce ze stresem, którego wbrew pozorom nie brakuje w życiu dziecka. Samo wypełnianie obowiązków szkolnych może być dla niego stresujące, podobnie jak niezrozumienie otaczającego je świata. Nierównowaga mikrobiologiczna ma wpływ na zachowanie dziecka, może przyczynić się między innym do stanów lękowych i depresyjnych. Przyjmowanie konkretnych szczepów bakterii probiotycznych ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne dziecka. Wielokrotnie udowodniono, że probiotyki oddziałują na układ nerwowy. Regulują one oś mózgowo-jelitową, poprawiają szczelność i funkcje bariery jelitowej. Stymulują układ immunologiczny, wpływają na aktywność nerwów biednych, obniżają nawet hormon stresu, czyli kortyzol. Trzeba pamiętać o tym, że stres przyczynia się do wystąpienia dolegliwości żołądkowo-jelitowych. Spożywanie probiotyków łagodzi nieprzyjemne objawy w postaci bólu brzucha i nudności. Do zalet zaliczyć można też redukcję leków i lepsze radzenie sobie z problemami dnia codziennego.

Jak wybrać probiotyki dla dziecka?

Bakterie probiotyczne występują naturalnie w produktach fermentowanych, czyli kiszonkach, kefirach, zsiadłym mleku, naturalnym jogurcie. Przy wyborze preparatu probiotycznego powinno się mieć na uwadze przede wszystkim nazwę szczepu, liczbę szczepów, formę probiotyku, liczebność bakterii probiotycznych, producenta. W przypadku dzieci istotne będzie to, aby w probiotyku znajdował się sczep L. rhamnosus GG, który skutecznie poprawia odporność organizmu. Na opakowaniu musi znajdować się kompleksowa klasyfikacja rodzaju, gatunku i szczepu. Nie może też zabraknąć wskazań do stosowania, zalecanego dawkowania, informacji o dokładnej liczbie żywych kolonii mikroorganizmów. Probiotyki można stosować w każdym wieku – profilaktycznie, w czasie choroby i po zakończeniu leczenia. Przy ich wyborze zawsze trzeba mieć na uwadze sposób ich przechowywania. Większość probiotyków powinna być trzymana w lodówce, co przekłada się na wydłużenie żywotności bakterii probiotycznych. Powinno się wybierać wyłącznie preparaty zawierające przebadane szczepy bakterii, o potwierdzonej skuteczności działania. Podczas antybiotykoterapii zaleca się stosowanie probiotyków osłonowych. Z kolei przy dysbiozie i kandydozie najlepiej działają probiotyki przeciwgrzybicze. W celu wzmocnienia układu immunologicznego i usprawnienia funkcjonowania przewodu pokarmowego najlepsze są probiotyki przeciwbakteryjne.

Dodaj komentarz

Wczytywanie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close