olej rzepakowy w diecie przedszkolaka
Slider,  Zdrowie,  Żywienie

Olej rzepakowy w diecie przedszkolaka

Wciąż docierają do nas medialne informacje o nowych, wspaniałych, egzotycznych produktach spożywczych. Moda na nie pojawia się i przemija, mimo, że ich potencjalnie doskonałe właściwości pozostają niezmienione. Eksperci jednak zgadzają się co do jednego, że nasze organizmy najlepiej przyswajają produkty lokalne. Rośliny, których uprawa jest naturalna na danej szerokości geograficznej, są łatwiej akceptowane przez układ pokarmowy, zwłaszcza u dzieci. Jednym z takich produktów jest olej rzepakowy.

Zalety oleju rzepakowego

Olej rzepakowy pozyskiwany jest z popularnych w Polsce upraw rzepaku. Śliczne, żółte kwiatki zachwycają w maju, a latem z ziaren tłoczony jest olej o doskonałych wartościach odżywczych. Jego skład wyróżnia spośród wszystkich tłuszczów najniższa zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych. Największą jego część stanowią kwasy tłuszczowe jednonienasycone. Jest bogaty w wielonienasycone kwasy omega 3 i 6. Olej rzepakowy występuje w wersji rafinowanej oraz nierafinowanej – tłoczonej na zimno. Różnią się one zastosowaniem, ale również ceną. Olej rafinowany jest tańszy, łatwiej dostępny, neutralny w smaku i ma wyższą temperaturę dymienia – można na nim smażyć i piec. Bardziej aromatyczny jest olej tłoczony na zimno. Ma on również nieco więcej składników odżywczych. Jednocześnie jego niższa temperatura spalania powoduje, że nie każdą potrawę można przygotować z jego zastosowaniem. Istotną zaletą oleju jest fakt, że przygotowywany jest z lokalnych upraw – jest zatem lepiej absorbowany przez organizm, ale także jest bardziej przyjazny planecie, gdyż generuje mniejszy ślad węglowy od innych, podobnych importowanych tłuszczów.

Przewaga oleju rzepakowego nad innymi tłuszczami

Od lat wspomina się w fachowej literaturze o szkodliwym wpływie na zdrowie pewnych tłuszczów. Dotyczy to szczególnie popularnych w Polsce tłuszczów zwierzęcych. Nie powinno się zatem ich nadużywać, raczej szukać zdrowszej alternatywy. Kilka lat kreowano modę na oliwę z oliwek. Później laur pierwszeństwa zdobył olej kokosowy. Wielu specjalistów poszukiwało coraz to nowszych, coraz bardziej egzotycznych olejów dla wzbogacenia diety. Ostatecznie sprawdziło się powiedzenie: „cudze chwalicie, swego nie znacie” i eksperci zalecają aktualnie spożycie właśnie oleju rzepakowego.

Najpopularniejszą alternatywą dla oleju rzepakowego są: olej palmowy, kokosowy, oliwa z oliwek, olej słonecznikowy. Największą przewagą oleju rzepakowego nad nimi jest idealna wręcz proporcja kwasów omega 3 i omega 6. Dodatkowo dla porównania – kwasów omega 3 jest w oleju rzepakowym 10 razy więcej niż w oliwie z oliwek. Charakteryzuje go również neutralny smak bez goryczki, czego nie można powiedzieć o innych olejach. Co istotne, z punktu widzenia ekologii, nie trzeba sprowadzać go z krajów egzotycznych, jego uprawa jest łatwa i nie wymaga niszczenia lasów deszczowych, jak plantacje palm. Warto więc, poza walorami smakowymi i zdrowotnymi, wziąć pod uwagę także ten czynnik. Szczególnie jeśli tłuszcz ma spożywać dziecko – warto zadbać o to, by był on „etyczny i dbał o planetę”, na której dziecko będzie dorastać.

Dlaczego olej rzepakowy powinien znaleźć się w diecie dziecka?

Olej rzepakowy to doskonały tłuszcz do spożycia dla najmłodszych przede wszystkim dlatego, że zapotrzebowanie dziecka na kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 jest bardzo duże. Wzrost i rozwój mózgu wspomaga dostarczanie do organizmu właśnie tych kwasów tłuszczowych. Odpowiednią ich dawkę powinien jednak przyjmować każdy z nas. Przy okazji zmiany sposobu żywienia dziecka, czy nawet przy wprowadzaniu nowych potraw, warto przemyśleć kompleksowo dietę całej rodziny. Zmiana przyzwyczajeń żywieniowych może być trudna, ale przynosi wymierne efekty, zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Po zmianie tłuszczu na olej rzepakowy można zauważyć pozytywne zmiany w umiejętności koncentracji, w szybkości przyswajania wiedzy. Dbanie o dziecko może być impulsem do poprawy diety całej rodziny, a zmiana tłuszczu może być pierwszym krokiem do tego, by posiłki przygotowywać w sposób zróżnicowany, nie pozbawiając rodziny smaku i zapachu tradycyjnych polskich potraw – olej rzepakowy ma neutralny smak bez goryczki, co daje ogromne możliwości kulinarne. Co ważne, aby podać dziecku olej, nie zawsze trzeba na nim smażyć. Kluczowe jest jednak regularne dostarczanie do organizmu kwasów tłuszczowe omega 3 i omega 6. Zalecenia mówią o stosunku 1: 2 w przypadku tych kwasów – olej rzepakowy zawiera prawie idealną proporcję tych substancji i zawiera również naturalne witaminy E i K, a także sterole roślinne, które mają korzystny wpływ na zdrowie.

Mity na temat oleju rzepakowego

Najpopularniejszym, często powtarzanym mitem na temat oleju rzepakowego jest pogląd, że zawiera on glifosat, środek chwastobójczy, że stosowanie tej substancji w czasie upraw rzepaku jest równoznaczne z tym, że w produkcie finalnym znajdują się jego pochodne. Tymczasem rzetelny przegląd źródeł fachowych pokazuje coś zgoła odmiennego. Zarówno w Polsce jak i w Europie próbki ziaren jak i samego oleju nie mają przekroczonych norm. Co więcej, w wielu przypadkach brak nawet śladowych ilości glifosatu. Zarówno Światowa Organizacja Zdrowia, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), jak i inne tego typu organizacje, a w Polsce Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, stale monitorują te wartości. Dodatkowo w 2020 r. zarówno WSSE w Warszawie (Sanepid), jak i Instytut Ogrodnictwa w Puławach, przebadały olej rzepakowy i w żadnej z badanych prób nie stwierdziły zawartości glifosatu. Z prostego powodu – glifosat nie rozpuszcza się w tłuszczach – wynika pewność, że brak go w produkcie finalnym, jakim jest olej rzepakowy.

Inny mit mówi o wysokiej zawartości kwasu erukowego. Aktualnie stosowane odmiany rzepaku nie zawierają tej substancji lub zawierają ją w minimalnym procencie. Dzięki temu olej może być podawany zarówno dorosłym, jak i dzieciom.

Mówi się również, że olej rzepakowy rafinowany jest zupełnie pozbawiony wartości odżywczych. To mit. Oczywiście, w stosunku do oleju tłoczonego na zimno ma nieco niższą zawartość witamin, ale poprawia to zarówno trwałość jak i smak oleju. To ważne w przygotowywaniu posiłków dla dziecka w wieku przedszkolnym by były smaczne, inaczej nie zostaną po prostu zjedzone. Zarówno olej rafinowany i nierafinowany to doskonałe źródło kwasów omega 3 i omega 6. Jeśli ma to doprowadzić do większego ich spożycia przez dziecko, warto wybrać olej o lepszym smaku.

Pomysły na to, aby przedszkolak pokochał olej rzepakowy w diecie

Dzieci w wieku przedszkolnym mają często wybiórcze upodobania kulinarne – zdarza się, że nie tkną obiadu, ograniczając się tylko do śniadaniowych czy kolacyjnych posiłków. Dla wzbogacenia diety można dodać olej rzepakowy do wielu codziennych potraw. Może on również posłużyć do stworzenia nowych. Na śniadanie warto przygotować pastę do kanapek, nie tylko jajeczną, ale również z suszonych pomidorów, czy z pieczonego bakłażana – po dodaniu oleju rzepakowego i zmiksowaniu, dziecko może zachwycić się kolorem i zapachem. Olej będzie niewyczuwalny, a dziecko zadowolone z nowej, smacznej potrawy. Można dodać go również do owsianki czy pasty twarogowej, a samodzielnie przygotowany majonez stanowi świetny dodatek do wielu lubianych potraw. Poszukując przepisu z olejem rzepakowym, każdy znajdzie coś dla siebie.

Olej rzepakowy zachwyca składem i delikatnym smakiem. Warto wprowadzić go do diety swojego dziecka, aby jego rozwój był harmonijny. Karmiąc dziecko należy wybierać najlepsze produkty. Olej z rzepaku jest jednym z nich.

Sfinansowano z Funduszu Promocji Roślin Oleistych

Dodaj komentarz

Loading

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close