festiwal kolorów
Zabawa

Psychologia koloru, czyli jak oddziałują na nas barwy

Czerwona metka symbolizuje promocję, a zielony produkt wydaje nam się bardziej ekologiczny. Ale kolory to coś więcej niż marketing. Różne barwy potrafią wywoływać określone emocje na podstawie zakorzenionych w kulturze skojarzeń i osobistych doświadczeń.

Już w czasach starożytnego Egiptu, Chin i Indii zauważono, że przebywanie wśród danego koloru wpływa na nastrój i samopoczucie człowieka. Chorych umieszczano w pokojach pomalowanych na zielono lub niebiesko, bo barwy te sprzyjały uspokojeniu pacjenta i skróceniu okresu rekonwalescencji. Współczesna chromoterapia wykorzystywana w gabinetach medycyny niekonwencjonalnej przypisuje każdemu kolorowi konkretne działanie – np. czerwony ma leczyć niedokrwistość, a żółty pomagać na wątrobę i jelita. I choć nie ma naukowych dowodów na to, że koloroterapia faktycznie działa na nasze organy, to nie da się ignorować faktu, że barwy wywołują w nas konkretne emocje i odczucia.

Luksusowa czerń, apetyczna żółć

Według wielu badań ponad 65% klientów uważa, że kolor stanowi największą motywację do zakupu danego produktu. W marketingu barwy pełnią nie tylko funkcje czysto techniczne, ale mają za zadanie przyciągnąć do siebie daną grupę konsumentów. Najbezpieczniejszym i najczęściej używanym kolorem w reklamie jest niebieski, ale nie tylko dlatego, że kojarzy się z zaufaniem i spokojem – po prostu lubi go najwięcej osób na świecie. Czerwony przyciąga wzrok i zachęca do działania, dlatego używany jest na przyciskach CTA czy cenach w gazetkach reklamowych. Żółty i pomarańczowy pobudzają apetyt, dlatego często z tych barw korzystają restauracje i produkty spożywcze. Biel oznacza solidność i sterylność, więc często stosowana jest przez producentów leków i kosmetyków, a czerń podkreśla elegancję, prestiż i luksusowy charakter – zwłaszcza w połączeniu ze złotymi czy srebrnymi akcentami.

Uwarunkowania kulturowe

O tym, w jaki sposób reagujemy na kolor decyduje też przynależność kulturowa. Idąc na pogrzeb przywdziewamy czerń, ale gdybyśmy mieszkali w Grecji ubralibyśmy fiolet, a w Chinach biel, ponieważ w tych krajach są to barwy żałobne. A nasze pierwsze skojarzenie z czerwienią? Miłość oczywiście. Tymczasem w Indiach to kolor bogactwa i potęgi.

W przeszłości żółty kolor przypisywano osobom o złych zamiarach, podstępnych lub fałszywych. Dlatego Judasz często na obrazach przedstawiany jest w żółtej szacie, a drzwi przestępców we Francji malowano na żółto, by ich napiętnować. Ten negatywny wydźwięk funkcjonuje nawet we współczesnych powiedzeniach np. „żółtodziób” to ktoś niedoświadczony, amator, a „żółte papiery” to eufemizm oznaczający niepoczytalność.

Z kolei w średniowieczu uważano, że kolor zielony zwiastuje katastrofę i zło, a ubieranie się na zielono przyciąga pecha. Być może to właśnie z tego powodu do dzisiaj jaskrawa zieleń kojarzy nam się z trucizną i chorobą.

Feria kolorów

Wiele świąt także ubranych jest w symboliczne barwy. Boże Narodzenie to dominacja mikołajkowej czerwieni i bieli, na Halloween przed domami stawiamy pomarańczowe dekoracje, a na Wielkanoc przyozdabiamy domy zielonymi jak trawa i żółtymi jak jajko ozdobami.

Jednym z najbardziej znanych świąt celebrujących kolory jest hinduskie Holi, które w ostatnich latach rozprzestrzeniło się także na Europę i Amerykę Północną. To radosny festiwal poświęcony nadejściu wiosny, w trakcie którego uczestnicy obrzucają się kolorowymi proszkami, tańczą i bawią się wspólnie, zapominając przy tym o błędach i krzywdach z przeszłości. Do tego wydarzenia nawiązuje najnowsza gra Muduko “Holi. Festiwal kolorów”. Tu również gracze w symboliczny sposób obrzucają się żetonami kolorów i otrzymują punkty za rozrzucenie ich na trójwymiarowej planszy.

Wielobarwna gra z nutą orientu pozwala na moment oderwać się od szarej rzeczywistości, rozwinąć wyobraźnię i wprawić w dobry nastrój nie tylko samego zwycięzcę. Warto spróbować takiej rozrywki, by odczuć namiastkę prawdziwego festiwalu i spojrzeć na świat jak przez różowe okulary.

 

 

Marek Chołostiakow
Kierownik Działu Wydawniczego / Publishing Manager

Dodaj komentarz

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close