soki w diecie dziecka
Żywienie

Owoce i warzywa w diecie dziecka – soki

Warzywa i owoce powinny być niezbędną częścią diety każdego człowieka, niezależnie od wieku, płci czy stylu życia. Szczególnie należy zadbać o to, by stanowiły istotną część jadłospisu dzieci w wieku przedszkolnym, które ciągle się rozwijają, wiec potrzebują wsparcia w postaci wartościowych składników odżywczych. W owocach i warzywach znajduje się nie tylko cenny błonnik pokarmowy, ale również witamina C, beta-karoten, witamina K, foliany, potas i wiele innych składników o prozdrowotnych właściwościach.

Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce?

Niestety, według danych pochodzących od specjalistów dzieci w Polsce jedzą za mało owoców i warzyw, za co odpowiedzialni są ich rodzice i opiekunowie. Co prawda wielu przedszkolaków nie jest łatwo przekonać do spożywania zdrowych warzyw i owoców, jednak istnieją pewne alternatywy dla świeżych produktów, które mogą dostarczyć im odpowiednią ilość witamin i wartościowych składników odżywczych.
Regularne spożywanie warzyw i owoców to jeden z najskuteczniejszych sposobów na poprawę odporności dziecka, dzięki temu, że każdego dnia dostarczana jest mu odpowiednia ilość witamin i minerałów zawartych w owocach i warzywach. Najcenniejsze składniki, jakie są w nich zawarte, a przy tym absolutnie niezbędne dla prawidłowego i zdrowego rozwoju dziecka to:
– błonnik,
– witamina C,
– beta-karoten,
– kwas foliowy,
– witamina K,
– witamina E,
– potas,
– magnez,
– wapń,
– sód.

Błonnik pokarmowy, który zawarty jest w warzywach i owocach nie jest trawiony przez enzymy znajdujące się w przewodzie pokarmowym o czym należy pamiętać. Pomimo tego, pełni on wiele niezwykle istotnych ról. Za te najważniejszą można uznać regulację pracy przewodu pokarmowego oraz poprawę perystaltyki jelit. Ponadto w dużym stopniu przyczynia się do zneutralizowania znajdujących się w organizmie toksycznych substancji.

W organizmie każdego człowieka zachodzą przemiany metaboliczne, których skutkiem ubocznym jest powstanie produktów alkalizujących i zakwaszających. Nadmierne zakwaszenie organizmu nie jest dobre dla zdrowia, zarówno dziecka jak i osoby dorosłej, dlatego też należy dołożyć wszelkich starań, aby do tego nie dopuścić. Najskuteczniejszym środkiem zapobiegającym jest spożywanie codziennie warzyw i owoców, które nie tylko będą efektywnie chroniły przed rozwojem wszelkiego rodzaju drobnoustrojów, ale również przyczynią się do zachowania odpowiedniego przewoźnictwa mięśniowo-nerwowego.
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że niektóre warzywa mogą korzystnie wspomagać wzrok. Szczególnie wartościowe w tym zakresie są brokuły, szpinak i kukurydza, które zawierają cenną luteinę i zeaksantynę. Ich odpowiednio wysokie stężenie we krwi może chronić siatkówkę oka przed wieloma czynnikami, między innymi destrukcyjnym działaniem promieniowania słonecznego.

Owoce i warzywa w codziennej diecie dzieci odgrywają bardzo ważną rolę. Nie tylko pomagają wzmocnić odporność, ale również wspomagają zdrowy rozwój najmłodszych. Ponadto rodzice i opiekunowie dzieci powinni pamiętać o tym, że codzienne spożywanie porcji warzyw i owoców chroni przez powszechnie występującymi chorobami takimi jak otyłość, cukrzyca czy nadciśnienie.

Warzywa i owoce w codziennej diecie przedszkolaka

Warzywa i owoce należą do niezbyt kalorycznych produktów, które pomimo tego dostarczają małym organizmom szybko uczucia sytości. Błonnik jaki jest w nich zawarty skutecznie zapobiega zaparciom. Dodatkowo zawarte w nich minerały pozwalają na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu.

Zarówno owoce, jak i warzywa stanowią bogate źródło węglowodanów, które (obok tłuszczów i białek) stanowią składnik odpowiedzialny za dodawanie organizmowi energii. To ile węglowodanów zawartych jest w warzywach czy owocach zależne jest od ich rodzaju. W niektórych będzie ich więcej, a w innych zdecydowanie mniej. Należy pamiętać również o tym, że każdy organizm ma własne tempo przekształcania przyjętych wraz z posiłkiem węglowodanów w glukozę, która następnie trafia do komórek.

Te warzywa i owoce, które mają dość dużą zawartość węglowodanów, są również bardziej kaloryczne, a co za tym idzie dla dobra najmłodszych należy nieco ograniczyć ich spożycie. Nie chodzi tu tylko o to, że nadmiar kalorii w codziennej diecie może doprowadzić do otyłości u dziecka. Niebezpieczny dla najmłodszych jest również zbyt wysoki poziom glukozy we krwi, sprzyjający występującym coraz częściej i u coraz młodszych dzieci chorób cywilizacyjnych, takich jak np. cukrzyca. Zbyt częste narażenie dzieci na zbyt wysoki poziom glukozy we krwi znacząco zwiększa ryzyko zachorowania w dorosłym życiu na miażdżycę czy zawał serca.

Co zatem najlepiej serwować dzieciom w wieku przedszkolnym?

W tym przypadku warto wiedzieć, że wszystkie warzywa i owoce, dla ułatwienia ułożenia jadłospisu, podzielono na cztery grupy. Owoce i warzywa z I i II grupy są najmniej kaloryczne i zawierają najniższą zawartość węglowodanów, natomiast produkty z grupy III i IV należy znacząco ograniczyć.

Grupa I (zawartość węglowodanów na poziomie 2-5%) – do tej grupy można zakwalifikować produkty takie jak boćwina, brokuł, cykoria, kalafior, ogórek, pomidor, rzodkiewki, rabarbar, sałata, szpinak, szparagi, arbuzy, cytryny, grejpfruty, melony, poziomki, truskawki czy żurawina.
Grupa II (zawartość węglowodanów na poziomie 5-10%) – w tej grupie znajduje się brukiew, brukselka, buraki, cebula, dynia, jarmuż, fasolka szparagowa, kalarepa, kapusta (biała, czerwona i włoska), marchew, papryka, por, rzepa, szczaw, agrest, borówki, brzoskwinie, czarne jagody, czereśnie, gruszki, jabłka, jeżyny, maliny, mandarynki, morele, pomarańcze, porzeczki (białe i czerwone) oraz wiśnie.
Grupa III (warzywa i owoce o zawartości 10-25% węglowodanów) – jest to grupa, do której należą produkty, które w codziennej diecie przedszkolaka powinny być ograniczone. Są to przede wszystkim bób, seler, ziemniaki, banany, czarne porzeczki, śliwki, śliwki renklody, a także winogrona.
Grupa IV (zawartość węglowodanów nawet to 75%) – w tej grupie znajdują się takie warzywa i owoce jak groch, zielony groszek, fasola, soja, soczewica, kukurydza, figi, ananasy, daktyle, mango, owoce suszone (przede wszystkim śliwki, morele, rodzynki, daktyle).

Jak zachęcić przedszkolaka do codziennego spożywania warzyw i owoców?

Choć rodzice zdają sobie sprawę z tego, że dzieci powinny codziennie jeść warzywa i owoce, to jednak przekonanie upartego przedszkolaka do zjedzenia zdrowych brokułów czy brukselki nie zawsze jest proste. Co zrobić w takim przypadku? Na pewno nie należy rezygnować z serowarnia najmłodszym tego typu produktów. Przede wszystkim należy zachować spokój i zdrowy rozsądek, próbując przekonać dziecko do jedzenia, a nie je do tego zmuszać. Dziecko podobnie jak dorosły ma już swoje preferencje żywieniowe. Nie każdy maluch będzie chętnie chrupał warzywa czy zajadał się owocami. W takim przypadku warto sięgnąć po soki lub przekąski w formie musów. Aby dostarczyć dziecku przy ich pomocy niezbędnych składników, warto sięgać jedynie po te produkty, które są w pełni naturalne, a co za tym idzie najbardziej wartościowe. Nie powinny zawierać w sobie zbędnych dodatków – jedynie same przeciery czy soki z warzyw i owoców, nic ponadto. Dziecko powinno spożywać posiłki z przyjemnością, nie pod wpływem stresu i przymusu. Dlatego też jeżeli zamiast świeżych warzyw i owoców woli wypić szklankę soku, warto mu na to pozwolić. W tym przypadku należy jednak zadbać o różnorodność składników, podając dziecku napoje nie tylko zawierające owoce, ale także i warzywa (najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie mieszkanka produktów pochodzących z grupy I i II).

Przedszkolaki często naśladują swoich rodziców. W związku z tym powinni oni dawać swoim pociechom jak najlepszy przykład. W związku z tym warto, by spożywali każdego dnia owoce i warzywa razem z dzieckiem. Wówczas w wielu przypadkach maluchom może być zdecydowanie łatwiej przełamać się i przekonać do zjedzenia produktów, których samodzielnie z dużym prawdopodobieństwem nie chciałyby spożywać.

Dodaj komentarz

Wczytywanie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close