Rozwój

Jakie postanowienia noworoczne wprowadzić razem z dzieckiem?

Dla większości z nas Nowy Rok może kojarzyć się z nowym początkiem, który sygnalizuje nam chęć zmiany. To czas podsumowania naszego życia i naprawienia tego, co nam się nie podoba. Niezależnie od tego, czy chodzi o zmianę nawyków, czy o coś zupełnie innego, to zawsze jest miejsce na poprawę w nadchodzącym roku.

Nie tylko my chętnie korzystamy z postanowień noworocznych – nasze dzieci mogą się również wiele nauczyć o samodyscyplinie i poznać wartości, jakimi są wyznaczanie sobie celów i ich realizacja. To motywuje nas do podejmowania decyzji o przyjęciu nowych nawyków lub ponownym zaangażowaniu się w coś, co porzuciliśmy jakiś czas temu.

Noworoczne postanowienia to dla większości z nas już noworoczna tradycja. Traktujemy jejak magiczne zaklęcia, które sprawią, że to, czego nie mogliśmy zrobić kiedyś, teraz się na pewno uda. Dokonywanie postanowień noworocznych to na pewno doskonały start. Jeśli Twoje dziecko jest za małe, aby w pełni zrozumieć, czym są postanowienia, wyjaśnij mu je w sposób zrozumiały. Możesz też rozmawiać z dziećmi o planach czy celach, podając przykłady takich, które dziecko samo osiągnęło. Możesz je zachęcić do rozmowy lub do rysowania, np.: na kartce papieru narysuj duży worek, a w nim pięć umiejętności, których nauczyłeś(-aś) się w poprzednim roku. Może masz na myśli mycie dokładnie zębów, jazdę na rowerze, naukę wiązania butów, pływanie, a może zupełnie coś innego? Sam(a) znajdź coś, co już dziecko osiągnęło, co było dla niego ważne w poprzednim roku, i porozmawiaj z nim o tym, podając wszystkie kroki, które podjęło, aby to osiągnąć. Dopytaj, jak się teraz czuje, kiedy już osiągnęło ten cel. Jak się zmieniło na lepsze jego życie? Kto to jeszcze zauważa?

Pamiętajcie, aby pozwolić dziecku wyszukać bardzo proste cele, które samo zrealizowało i z których jest dumne, np.: „Potrafię zapinać guziki w kurtce”, „Sam zakładam skarpetki”, „Potrafię już jeździć na dwóch kółkach”, „Umiem łapać piłkę, którą mi rzuca tata”, „Potrafię już czytać” itp.

Co jeszcze można zrobić, aby dziecko wprowadziło postanowienie w życie? Oto kilka wskazówek, które mogą się wam przydać.

Włączcie dzieci do waszej tradycji rodzinnej i razem z dzieckiem, pod koniec grudnia, zastanówcie się nad minionym rokiem, omawiając swoje osiągnięcia i cele, jako osoby i jako rodzina. Co możecie zrobić? Możecie przygotować duży brystol i kredki i wspólnie przenieść wasze refleksje w formie rysunku i na koniec gotowe dzieło powiesić na ścianie w wybranym miejscu. Niech to będzie początek waszej rozmowy o tym, co wam się udało osiągnąć w starym roku, a czego nie. Co jest dla was ważne? Nad czym chcielibyście się jeszcze skupić? W co chcecie się zaangażować w nowym roku? A może macie ochotę zrobić księgę ważnych dla was rzeczy, w której określicie, co chcecie robić nadal, a co chcielibyście zmienić w swojej rodzinie? Tworząc ją, pamiętajcie o tym, aby każdy z was zawarł w księdze wypowiedzi, spostrzeżenia, refleksje wszystkich. Jaki będzie miała tytuł wasza księga? Zachęcam również do zabawy w kręgu, w której każdy członek waszej rodziny może się podzielić tym, z czego jest szczególnie dumny i opowiedzieć o tym innym.

 

Ćwiczenie: Duma

Zadanie dla dziecka:

Duma to uczucie zadowolenia z siebie z powodu podejmowanego wysiłku czy też jakiegoś osiągnięcia. Pomyśl przez chwilę o sobie i o swoim życiu, a następnie narysuj na kartce to, z czego jesteś dumny(-na).

Z czego jesteś dumny(-na)?

Jak się z tym czujesz?

Jak korzystasz z tego każdego dnia?

Na koniec zachęcam do wypisania wszystkich rzeczy, które chcielibyście ulepszyć w nowym roku. Zróbcie to na przykład w formie planu lub w formie ćwiczenia.

 

Ćwiczenie: Ważne rzeczy

Cel: zwiększenie samoświadomości, umiejętność wyrażania siebie za pomocą rysunku

Uczestnicy: dzieci w wieku lat 5+

Forma pracy: indywidualna/grupowa

Technika: rysunek

Materiały dydaktyczne: kredki, kartka papieru

Zadanie dla dziecka:

Narysuj trzy ważne rzeczy, które chcesz zmienić w nowym roku.

Pytania, które możesz wykorzystać w trakcie rozmowy z dzieckiem:

Co chcesz zmienić w nowym roku?

Z jakiego powodu?

Jaką ma on dla ciebie wartość?

Co dzięki temu zyskasz?

Jak się na lepsze zmieni twoje życie?

 

Pamiętajcie, aby wasz plan działania dotyczył rzeczy, które są realne do zrobienia czy zmiany w waszej rodzinie, np.: granie w wyznaczonym dniu i o wyznaczonej porze w gry planszowe, zaangażowanie się w ważne dla was akcje charytatywne itp. Oczywiście nie chodzi o to, żeby było ich jak najwięcej. Bardziej chodzi o to, żeby one były znaczące dla was. Może dobrym pomysłem będzie stworzenie planu w formie listy do powieszenia w widocznym dla was miejscu, np. na tablicy ogłoszeń.

A może macie ochotę stworzyć wspólnie pudełko ważnych, dobrych postanowień, które chcecie wprowadzać w życie? Może sam jako rodzic też masz ochotę coś zmienić, aby żyło wam się jeszcze lepiej i zdrowiej? Może masz ochotę wprowadzić zdrowsze nawyki żywieniowe czy bardziej zadbać o wspólną przestrzeń? Może chcesz zachęcić dzieci do wspólnego sprzątania zabawek lub systematycznego mycia zębów, dbania o zwierzęta i włączania się do akcji związanych z pomaganiem?

A może sam(a) czujesz, że są obszary w waszym życiu, które wymagają małej poprawy, np.: zadbanie o lepszą dietę, zaangażowanie się w większą ilość zabawy z dzieckiem czy w jego edukację, częstsze dostrzeganie tego, co dobre w waszym życiu itp. Ustanowienie dobrych nawyków z dziećmi, gdy są młode, przygotowuje je do dobrych nawyków w wieku dorosłym.

Na sam koniec doceń jego wysiłek i świętuj razem z nim moment dojścia do upragnionego celu, czymkolwiek jest on dla ciebie. Możesz później opowiedzieć o swoich spostrzeżeniach, co się zmieniło na dobre w życiu dziecka po jego realizacji. Bez skupiania się na czymś, co jest nie tak, lub naprawianiu problemu, a koncentrując się na tym, co się udało, co jest dla nas ważne, pozytywne, co możecie zmienić, co udało wam się osiągnąć i w jaki sposób. Bo przecież dzięki umiejętności wyznaczania celów ty i twoje dziecko możecie wprowadzać swoje postanowienia w życie. Na pewno doskonale znasz to uczucie zadowolenia i satysfakcji, jakie pojawia się, kiedy uda wam się zrealizować chociaż jedno z postanowień, które przyjęliście na nowy rok. Dzieci również zasmakują w tym uczuciu, kiedy uda im się zrealizować cel, który był dla nich ważny. Doceń każdy najmniejszy sukces i świętuj go wspólnie z dzieckiem. Jednak niezależnie od tego, jaka jest twoja rodzina i jakie są wasze postanowienia, to najlepsze jest to, że robicie to razem i uczycie dzieci zarządzania własnym życiem, co w przyszłości może im pomóc realizować bardziej złożone cele.

 

Ewa Baranowska Jojko
Ewa Baranowska-Jojko
Absolwentka studiów pedagogicznych i podyplomowych oraz kursów kwalifikacyjnych ze sztuki i arteterapii. Coach. Autorka publikacji i książek dla dzieci, m.in. Arteterapia dla dzieci. Propozycje ćwiczeń plastycznych i pomysły na dialogi z najmłodszymi czy też Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii. Jest pomysłodawczynią i współautorką książki dla dzieci Rozwojowe wzgórze. Program rozwoju osobistego dla dzieci z elementami arteterapii, wydanej przez polskie wydawnictwo edukacyjne Harmonia.
https://www.facebook.com/Rozwojowakreska

Dodaj komentarz

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close