joga w przedszkolu
Rozwój,  Zabawa

Jak odpowiednio dobrać zajęcia w przedszkolu?

Czy wiesz, jak dobrać zajęcia w swoim przedszkolu, żeby pozytywnie wpływały na rozwój uczęszczających do niego dzieci? Zastanawiasz się, które zajęcia pobudzą potencjał i wyobraźnię dzieci, a które będą tylko przykrym obowiązkiem? A może nie wiesz, jak spośród szerokiego wachlarza dostępnych warsztatów wybrać do swojej placówki takie, które będą ze sobą doskonale współgrały, jednocześnie bawiąc, ucząc i przede wszystkich mając na względzie dobrostan przedszkolaków?

Mam dla Ciebie kilka wskazówek, które opracowałam na bazie swojego jedenastoletniego doświadczenia związanego z wprowadzaniem do przedszkoli rozmaitych zajęć, dzięki którym Twoi podopieczni zamiast zmęczenia i znużenia będą odczuwali radość i satysfakcję.

Wszystkie zajęcia, które dobieram do swoich przedszkoli, muszą mieć jeden podstawowy wspólny mianownik, a tym mianownikiem jest… pobudzanie dziecięcej wyobraźni! Proste? W teorii tak. Ale jak to przełożyć na praktykę?

Układając harmonogram w przedszkolach, staram się wybierać takie zajęcia, dzięki którym młody człowiek rozwija zarówno swoją wyobraźnię, jak i kreatywność i takie, które najlepiej wpływają na jego prawidłowy rozwój, uczą samodzielności, odpowiedzialności za siebie i innych, jak również dają dziecku poczucie sprawczości i decyzyjności.

Wszystkie zajęcia powinny w różnym stopniu rozwijać wyobraźnię, edukować przez doświadczenie, a co za tym idzie, kształtować od najmłodszych lat umiejętności miękkie, pomagać przy zaburzeniach integracji sensorycznej, pobudzać kreatywne myślenie i uczyć dzieci pokonywania życiowych przeszkód, bazując na własnych umiejętnościach i zdobytych kompetencjach.

A które zajęcia dają takie możliwości? Wszystkie zajęcie outdoorowe, dzięki którym dzieci mogą eksplorować świat, doświadczać, odkrywać i samodzielnie szukać rozwiązań. Doskonałym miejscem na takie zajęcia jest naturalny plac zabaw, który wprowadziłam do swoich placówek, inspirując się obserwacją zagospodarowania przestrzeni dla dzieci za granicą – np. w Niemczech czy Hiszpanii, i który jest niekończącą się kopalnią możliwości. Na takim placu zabaw dzieci korzystają z błotnej kuchni, uprawiają ogródek, eksplorują wolną przestrzeń, kreując ją według swoich wyobrażeń.

W swoich przedszkolach staramy się też zarażać dzieci aktywnością fizyczną poprzez codzienny kontakt z przeróżnymi dyscyplinami sportowymi – od sztuk walki (karate) przez gry zespołowe (piłka nożna) po zajęcia z elementami relaksacji i wyciszenia (np. joga). Dzieci każdego dnia są zachęcane do ruchu zarówno na świeżym powietrzu, jak i na sali sportowej czy na basenie. Dzięki temu dzieci od najmłodszych lat obcują ze sportem, co przekłada się również na ich zamiłowanie do aktywnego trybu życia w późniejszym wieku.

Kolejną propozycją, dzięki której dzieci rozwijają zarówno swoją kreatywność, jak i logiczne myślenie, umiejętności społeczne, matematyczne czy językowe, to nowatorska metoda nauczania bazująca na klockach lego – LEGO® Education, dająca przedszkolakom poczucie sprawczości w kreowaniu swojego dziecięcego świata, poprawiająca ich motorykę małą, pobudzająca zarówno do poszukiwań nietuzinkowych rozwiązań, jak i do niesztampowego myślenia. Dzieci przez zabawę uczą się rozwiązywać problemy i realizują swoją własną wizję, jednocześnie wykorzystując zmysły dotyku, wzroku i słuchu.

Ponadto do swoich żłobków i przedszkoli wprowadziłam sensoplastykę, która angażuje wszystkie zmysły dzieci, jak również pobudza wyobraźnię i rozwija umiejętności manualne. Takie czynności, jak rolowanie, wycinanie, wałkowanie i ugniatanie, pozytywnie wpływają na sprawniejsze posługiwanie się przyborami do pisania. Podczas takich zajęć przedszkolaki mają okazję równolegle ćwiczyć palce i umysł.

Niezwykle istotna jest również dla młodego człowieka edukacja muzyczna, do której przywiązuję ogromną wagę, dlatego też postanowiłam w swoich przedszkolach zatrudnić nauczyciela po Akademii Muzycznej, będącego nie tylko profesjonalnym muzykiem, ale również pasjonatem, który poprzez swoje doświadczenie i podejście do dzieci potrafi zaszczepić w nich miłość do muzyki, rozkochać je w śpiewie i żywym instrumencie, jednocześnie ucząc muzycznych podstaw.

To nie wszystko! W swoich placówkach stawiam również na:

  • naukę języka angielskiego, poprzez codzienne obcowanie i całkowite się w nim zanurzenie,
  • i zajęcia logopedyczne – na początku roku każdy przedszkolak ma konsultację, podczas której logopeda sprawdza ewentualne wady wymowy, dzięki czemu wie, z którym dzieckiem i jak pracować w ciągu całego roku.

W swoich przedszkolach korzystam także z elementów metody:

  • polisensorycznego oddziaływania na jednostkę,
  • Jespera Juula,
  • Dobrego Startu,
  • Marii Montesorii,
  • projektu,
  • Integracji Sensorycznej,
  • Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.

Układając program w przedszkolu, nie zapominam o wolności młodych ludzi i ich potrzebie do swobodnej zabawy. Ważne, by każde dziecko znalazło coś dla siebie i mogło od najmłodszych lat rozwijać swoje talenty i zainteresowania. Pogram w przedszkolu powinien pobudzać ciekawość dziecka, zachęcać do odkrywania i poznawania świata, a nie nudzić i szufladkować.

Co ważne! Wprowadzając zajęcia w różnych grupach wiekowych, zawsze dopasuję długość i częstotliwość zajęć do wieku przedszkolaków. Niby oczywiste, a jednak często o tym zapominamy, przez co młodsze dzieci szybko tracą zainteresowanie i chęć uczestniczenia w aktywnościach. Pamiętaj, że dzieci w wieku 3 i 4 lat potrafią skoncentrować swoją uwagę podczas zajęć przez mniej więcej 10 minut, w wieku 5 i 6 lat – przez ok. 20 minut, a dopiero powyżej 6 roku, dzięki skokowi rozwojowemu, znacznie wydłuża się czas ich skupienia. Starsze dzieci zaczynają sobie też lepiej radzić ze swoimi emocjami i realizacją powierzonych im zadań.

Poza długością zajęć ważnym czynnikiem jest również liczebność grupy. Jeśli grupa przedszkolna jest liczna, to staram się ją podczas zajęć czy warsztatów dzielić na pół – tak, aby zadbać o komfort psychiczny każdego podopiecznego.

I ostatni, najistotniejszy element tworzenia miejsca, które będzie podążało za potrzebami najmłodszych, to ludzie, którzy sprawiają, że obce cztery ściany stają się często dla dzieci drugim domem. Dobierając kadrę do przedszkoli, poza odpowiednim wykształceniem, patrzę na ich podejście do dzieci, pokłady empatii, zrozumienia, zaangażowania i odpowiedzialności za rozwój, zarówno psychiczny, jak i fizyczny, młodego człowieka. Szukam mądrych, entuzjastycznych, inspirujących i dobrych nauczycieli. Nauczycieli: artystów, miłośników sztuki, przyrody i sportu, konstruktorów, tutorów, lingwistów, logopedów oraz psychologów!

Odwiedzając placówki w różnych zakątkach świata zauważyłam, że podstawą jest to, aby nie przeciążać dzieci, ale za nimi podążać, dać im dużo swobody, wolności, czasu dla siebie i uważności. Warto skupić się na potrzebach podopiecznych, zadbać o ich emocje i dobre samopoczucie. I według tej zasady staram się rozwijać swoje placówki. A teraz czas na Ciebie! Powodzenia!

 

Klaudyna Cichocka-Volkov
Klaudyna Cichocka-Volkov
Ekspertka w temacie edukacji żłobkowej i przedszkolnej. Właścicielka sieci żłobków i przedszkoli Łobuziaki. Założycielka Centrum Rozwoju Rodziny Wspieraj Łobuziaka we Wrocławiu. We wrześniu 2020 r. otworzyła pierwszą szkołę podstawową pod marką Łobuziaki. W swoich placówkach bazuje na podstawach pedagogiki Montessori i wartościach Jespera Juula, wykorzystuje tutoring i LEGO® Education oraz naturalne place zabaw. Na co dzień sprawuje funkcję dyrektora zarządzającego oraz pomaga innym zakładać i rozwijać własne placówki. Prywatnie szczęśliwa mama Ewy i Filipa.
Trener fundacji Familylab Polska
https://cichocka-volkov.pl/
klaudyna@cichocka-volkov.pl

Dodaj komentarz

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close